https://jeeves.nl/app/themes/jeeves-theme/dist/images/header-notification-image.png
Zorg jij ook graag voor anderen? Kom bij ons werken!
Jeeves logo
Jeeves logo

Facilitaire dienstverlening in coronatijden: zo pakt Flevoziekenhuis het aan

De flexibiliteit van ziekenhuizen kent tijdens de coronacrisis geen grenzen. Dat geldt voor de zorg, maar ook voor ondersteunende diensten als het Facilitair Bedrijf. Bijvoorbeeld in het Flevoziekenhuis. “We passen het pandemieplan voortdurend aan op de actualiteit.”

René Talsma is Hoofd Beveiliging & Services van het Flevoziekenhuis. “We beslissen in een dag over zaken waar we normaal gesproken drie maanden over doen”, vertelt hij over werken in coronatijden. Een van de aanpassingen voor Talsma en zijn team betrof het anders inrichten van de BHV-organisatie. “Op sommige afdelingen kunnen BHV’ers niet worden gemist. We hebben daarom besloten om de beveiliging op te schalen en BHV-taken over te laten nemen.”

Ondanks dat er extra beveiligers zijn aangetrokken, vraagt deze situatie veel van het beveiligingsteam, aldus Talsma. “Ze draaien meer diensten en moeten regelmatig diensten verschuiven. Het invullen van het rooster is best een uitdaging. Gelukkig zijn veel teamleden heel flexibel en bereid om mee te denken.” Vanzelfsprekend zijn andere services in het Flevoziekenhuis afgebouwd doordat er veel minder patiënten en bezoekers zijn. Zoals het centrale informatiepunt ‘mijnInfopunt’. Ook het facilitair meldpunt, waar medewerkers bijvoorbeeld pasjes kunnen vervangen of ruimtes kunnen boeken, is afgeschaald.

Aanvullende dienstverlening

Anderzijds ontstaat er door de coronacrisis ook aanvullende dienstverlening, met name aangaande de routing van patiënten en medewerkers. Alles is er op gericht dat patiënten met het coronavirus of een verdenking daarvan worden gescheiden van andere patiënten en bezoekers. Om te voorkomen dat ingaand en uitgaand personeel elkaar kruist, gaan medewerkers van het Flevoziekenhuis via de zijde OK / Radiologie naar binnen en via de andere zijde naar buiten. Medewerkers van de COVID-poli gebruiken de Dialyse-ingang nu als in-en uitgang.


12 mogelijkheden om gastvrij te zijn

Jeeves heeft een speciale coronapagina voor ziekenhuizen ingericht waar we 12 mogelijkheden met u delen om gastvrij te zijn, vanaf de parking bij aankomst tot nazorg thuis. Kijk en denk met ons mee!


Het Flevoziekenhuis heeft bij deze ingang een extra receptiebalie ingericht. “De receptiemedewerkers zorgen ervoor dat alleen de mensen naar binnen of naar buiten gaan waarvoor deze ingang bestemd is”, vertelt Talsma. Behalve personeel van de COVID-poli betreft dat ook dialysepatiënten, kinderartsen, gynaecologen en spoedgevallen voor de afdeling Verloskunde. Talsma: “Dat vormt geen risico, aangezien de medewerkers van de COVID-poli hun persoonlijke beschermingsmiddelen uitdoen voordat ze weg gaan.”

Aanspreekpunt voor patiënten

De receptiemedewerkers bij de ingang Dialyse, die het Flevoziekenhuis betrekt van Jeeves, vormen het eerste aanspreekpunt voor patiënten. Ze bepalen of patiënten de ruimte kunnen betreden, verwelkomen hen, voeren mogelijk enkele administratieve handelingen uit en communiceren de vervolgroute aan de patiënten. “De gastvrouwen en gastheren van Jeeves staan normaal gesproken op het voorterrein van het ziekenhuis”, licht Talsma toe. “Die taak is tijdelijk vervallen omdat patiënten en bezoekers nu door het triageteam worden opgevangen. Maar we zijn blij dat we de mensen van Jeeves nu bij de receptie van Dialyse kunnen inzetten. Jan, Ron en Peter hebben de zaken hier goed voor elkaar door een goede onderlinge samenwerking en communicatie.”

Heeft u interesse in de dienstverlening van Jeeves voor ziekenhuizen?

Neem contact op

Lees ook:

Overal anderhalve meter afstand: 5 aandachtspunten voor ‘het nieuwe normaal’

No show als ziekenhuis voorkomen: van wegblijftarief tot maximaal informeren

 

 

Meer berichten

Verbeter de gastvrijheid van uw organisatie. Neem nu contact met ons op!
Contact